YerelÖtesi İş Birlikleri dijital sergisi devam ediyor


Connect for Creativity projesi kapsamında Mart ayında Londra, Furtherfield Gallery’de açılan YerelÖtesi İş Birlikleri başlıklı sergi, 30 Eylül’e kadar projenin web sitesi üzerinden dijital olarak da gezilebiliyor. Birleşik Krallık, Sırbistan, Türkiye ve Yunanistan'dan sanatçıları bir araya getiren sergi, etkileşimli bir deneyim sunmayı hedefliyor



Emmy Bacharach, Bilinç Akışı/Hasankeyf‘in Mağaraları


British Council tarafından yürütülen, Türkiye’den ATÖLYE ve Abdullah Gül Üniversitesi, Yunanistan’dan BIOS ve Sırbistan’dan Nova Iskra iş birliğiyle düzenlenen Connect for Creativity projesi kapsamında düzenlenen YerelÖtesi İş Birlikleri başlıklı sergi, Londra’nın en eski sanat ve teknoloji merkezi Furtherfield iş birliğiyle Temmuz ayı itibariyle dijital olarak sergileniyor. 30 Eylül’e kadar Connect for Creativity İnternet sitesi üzerinden ziyaret edilebilen sergi, birbirine hiper güçlü ağlarla bağlanmış bir dünyada yerelötesi bir dayanışma kurmayı hedefleyen Birleşik Krallık, Sırbistan, Türkiye ve Yunanistan'dan sanatçılar arasındaki iş birliği ve bilgi paylaşımından doğan çalışmaları barındırıyor.


Küreselleşmenin sosyal ve kültürel boyutu, genellikle belli bir yerde düzenlenen etkinliklerin, o yere özgü koşulların ve niteliklerin büyük bir hızla başka bir yeri etkilemesi ve o yerle bağlantı kurulmasını sağlaması anlamında “yerelötesilik" şeklinde tanımlanıyor. Bu tanımdan yola çıkan sergi ve bünyesindeki eserler, yerelötesi topluluklarla ve onların kendileri arasındaki mesafelerini ve farklılıklarını dikkate alarak nasıl örgütlenebileceğimizi ele alıyor.



Ioana Man, Probiyotik Ritüeller


Connect for Creativity rezidans programı dahilinde, sanatçılar Emmy Bacharach, Georgios Makkas, Ioana Man,Tamara Kametani, Theo Prodromidis ve Yağmur Uyanık tarafından hazırlanan eserler, sanal gerçeklikten üç boyutlu baskıya, probiyotik fermantasyondan etnografik dokümantasyona uzanan çok farklı araç ve teknolojilerden yararlanarak geliştirildi. Küratörler Ruth Catlow ve Charlotte Frost’un dijital bir platform için yeniden tasarladığı sergi, ziyaretçiler için çeşitli etkileşim fırsatları sunuyor.

Ioana Man’ın artırılmış gerçeklik arayüzü, bir İnternet sitesi ve bir dizi ritüelden oluşan Probiyotik Ritüeller’i, Covid-19’un eserin doğasını nasıl etkilediğini ve değiştirdiğini dikkate alarak güncellenmiş bir ritüel seti olarak karşımıza çıkıyor. Hepimizin hijyen ve mesafeyle ilgili pek çok günlük ritüeli yerine getirmek zorunda olduğu şu günlerde, Ioana Man, bizi mikropları keşfedeceğimiz yeni ritüllerde buluşmaya davet ediyor. Yağmur Uyanık’ın üç boyutlu baskıyla elde edilen kumtaşı heykeli Öz Yaratım: Birlikte Oluşmanın Katmanları’ndan özgün beş adet üretilmesi planlanıyor. Sergi süresince kayıt yaptıran kişiler arasından seçilecek beş kişi, bu heykellerin yeni sahipleri olurken, heykel, yeni sahibine ulaştığında ise yeni evlerinde çekilen ve #layersofbecoming etiketiyle paylaşılan görsellerin dijital sergide sergilenmesi amaçlanıyor.


Georgios Makkas, Kurtuluş’a Dört Durak


Theo Prodromidis’in gazete kağıdına dijital baskı ile oluşturduğu Açık Bir Gazete (Bir hareketi tahliye edemezsiniz.) başlıklı eseri, indirilebilir ve paylaşılabilir bir formata dönüştürülürken, Georgios Makkas’ın çok kanallı videosu Kurtuluş’a Dört Durak ise kolaylıkla izlenebilen bir video olarak sunuluyor. Emmy Bacharach’ın sanal gerçeklik deneyimi olarak kurguladığı Bilinç Akışı / Hasankeyf‘in Mağaraları başlıklı çalışma, Türkiye’nin güneydoğusunda bulunan antik yerleşim bölgesi Hasankeyf’in yerel ve yerel ötesi önemine dikkat çekiyor. Fotogrametri yöntemi ve bölgeden toplanan görsel malzemelerle Hasankeyf’in temsilini yaratan çalışmada ziyaretçilere, çoğu kısa süre sonra sular altında kalacak olan mağaraların benzersiz ortamıyla ilgili bir resim çiziliyor. Tamara Kametani’nin Taşa Kazınmış adlı çalışması ise maddelerin yerel ötesi kültürlerin maddi değilmiş gibi görünen boyutları üzerindeki etkisi üstünde şiirsel bir meditasyon oluşturuyor. İnternet ortamında hem mahremiyet hem de ifade özgürlüğünün meşru ve gayrimeşru kullanımlarıyla ilgili hararetli tartışmalar devam ederken, bu çalışma Atina mermerine elle işlenmiş verilerin ömrü ile ilgili cümleler kuruyor ve böylelikle eylemlerin hem çevrimiçi hem de çevrimdışı ortamdaki sonuçlarını tarihsel olarak düşündürmeyi hatta belleğe kazımayı amaçlıyor.


Theo Prodromidis, Açık Bir Gazete (Bir hareketi tahliye edemezsiniz.)


YerelÖtesi İş Birlikleri dijital sergisi, aynı zamanda etkileşimli bir deneyim adına "çevrimiçi sergi avı"da sunuyor. İzleyicileri sanat eserini detaylı incelemeye davet eden bu deneyimde, britishcouncil.org web sitesi sayfasında yer alan avı en kısa sürede, en çok doğru soruya yanıt vererek bitiren kullanıcılar, “En İyi On Oyuncu” tablosuna girmeye hak kazanıyor.


Yunus Emre Enstitüsü’nün geliştirdiği Kültürlerarası Diyalog Programı’nın bir parçası olarak, Avrupa Birliği ile Türkiye Cumhuriyeti’nin finansman desteği ile hayata geçirilen Connect for Creativity projesi kapsamında gerçekleşen dijital sergi YerelÖtesi İş Birlikleri, 30 Eylül’e kadar connectforcreativity.eu sitesinden görülebiliyor.

All rights reserved. Unlimited Publications.

Meşrutiyet Caddesi No: 67 Kat: 1 Beyoğlu İstanbul Turkey

Follow us

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon