top of page

Kültürel sürekliliğin yapısı


Taksim Meydanı'nın sınırını belirleyen, çok kapsamlı bir kültürel ve kentsel yapı olarak AKM'nin, yeni yüzyılın mevcut imkan ve gereksinimleri çerçevesinde, şehrin kolektif belleğine ve binanın orijinal biçimine saygı duyarak yeniden üretilmesine dair Recomposing AKM isimli sergi Murat Tabanlıoğlu’nun küratörlüğünde, 16 Mart 2018’de Architektur Galerie Berlin’de açılıyor. AKM'nin bütüncül mimari yaklaşımına vurguyla sergi, yapıları, süreçleri, kültürel ve kentsel rolleri ve yapının kolektif hafızadaki önemini anlamaya/anlatmaya çalışıyor

Tabanlioglu Architects Recomposing AKM Kolaj

Atatürk Kültür Merkezi'nin sahip olduğu zenginlikler ve yapı için 1940’lardan itibaren hazırlanmış olan mimari projeleri kapsayan arşivin genişliğinden dolayı, sergi kapsamını belirleyecek temel sınırların oluşturulması, Berlin’de izleyicilere sunulmak üzere en tanımlı, kritik materyallerin ve örneklerin seçilmesi gerekti; hazırlanan seçki için, farklı boyut, hacim ve ağırlığa sahip malzemelerin taşınmasında birincil enstrüman olarak raf yüzeyleri, çeşitli sergi elemanlarına uyacak şekilde çok yönlü, ayarlanabilir ve boyutlandırılmış olarak tasarlandı ve uygulanmasında NURUS tarafından üretilen endüstriyel raf sistemlerinden yararlanıldı. Bu üç boyutlu çerçeve içinde, serginin öğeleri olan yapıya ait malzemeler, geçmişten bugüne çizimler ve belgelerin bir arada anlam üretmesi ve bütünlüğü amaçlanırken, aynı zamanda izleyicilerin malzemenin kopyalarını, hatta uygun durumda orijinalini, ilgili basılı yayınları inceleyebilmeleri için sergi duvarı boyunca bir masa tasarlandı.

Tabanlioglu Architects AKM Cephe 1977 Tabanlıoğlu Arşivi Fotoğraf: Reha Güner

Tabanlioglu Architects AKM Cephe

Her şeyin değişmekte olduğu bir dünyada, öz değerlerle bir arada yeni işleri gerçekleştirebilmenin esnek yolları arasındaki dengeyi bulma özeniyle, yeni AKM projesinin başvurduğu özgün temeller, serginin ana unsurlarını oluşturmakta. Sergide yer alan objeler; var olan yapıya ait, seramik, aydınlatma armatürleri, sahne ve bakım teçhizatı gibi yapı malzemeleri; AKM deposundan, arşivlerden ödünç alınan, dönemi ve yapıyı yansıtan müzik notası standı, mobilyalar, afiş ve broşürleri içeren parçalar; 1950’li yılların başlarından beri tanzim edilmiş resmi raporlar, notlar ve gayri resmi mektuplar, fotoğraflar, dergi ve gazete kupürleri; 1940’lardan itibaren Taksim ve 1950'lerin başından bu yana plan AKM için yapılmış çeşitli projeler, bunlara ait eskiz, plan, kesit, detayları içeren teknik çizimler ve raporlar, kitaplar; eski yapı ve yeni projenin karşılaştırılmasına ve daha iyi anlaşılmasına imkan sağlamak üzere 1/60 ölçeğinde iki kesit maket.

Yapıya dair bu özgün unsurlarla bir arada, şehrin ortak hafızasını yansıtmak amacıyla sergide çağdaş sanatçıların işleri de yer alıyor. Hasan Deniz, Serkan Taycan, Sercan Apaydın, Emre Dörter’in AKM’nin farklı dönemlerine odaklanmış işleri ve Berlinli sanatçı Theo Eshetu’nun sergi için ürettiği Invocation isimli çalışma AKM anlatısını güçlendiriyor.

Eski projeleri ve yeni projeyi daha yakından incelemek isteyenler için ise, interaktif dijital ekranlarda mimariye dair daha detaylı arşiv ve bilgi sunuluyor. Yeni AKM, özellikle de opera gibi karmaşık işlevlere sahip olan “60'ların mimarisini bugün nasıl ele almalıyız?” sorusuna bir cevap aradığı yolculuğuna devam ederken, 16 Mart-28 Nisan 2018 tarihleri arasında Architektur Galerie Berlin'de ziyarete açık olacak.

Tabanlioglu Architects AKM 1997 Tabanlıoğlu Arşivi

Tabanlioglu Architects AKM Fuaye

bottom of page