Bilsart, Haziran - Temmuz aylarında Ozan Türkkan'ın Verum Corpus ve Elif Birandlı'nın Paket III isimli sergilerine yer veriyor
Ozan Türkkan, Verum Corpus, 2017, Video ve 360 VR enstalasyon, Sanatçının izniyle
Bilsart 06 Haziran - 23 Haziran tarihleri arasında Ozan Türkkan’ın Verum Corpus isimli solo sergisine ev sahipliği yapıyor. Sergi, ismini Ozan Türkkan’ın video ve VR enstalasyon işinden alıyor. Doğanın algoritması ve Fractal Geometry üzerine uzun dönemli bir araştırmanın ürünü olan iki bölümlü çalışma izleyiciyi/deneyimleyiciyi generatif yöntemle yaratılmış spekülatif organik bir dünyayı 360 derece deneyimleyebilecekleri bir VR enstalasyonu ve tek kanal bir video enstalasyonundan oluşuyor. Kavramsal olarak karmaşık görünse de aslında hergün karşımıza çıkan bir gerçeklik ve doğanın kendi duzeninin ve kendini yenilemesinin, yaratımının bir algoritması. Mesela bir kar tanesi. Ya da insanın ta kendisi. Tenimizi oluşturan DNA ile kalbimizi oluşturan DNA’nın aynı olması, ne kadar küçük bir yapı taşına odaklanırsak odaklanalım aynı temeli bulmamız her birimizi fraktal varlıklar yapıyor. Sahil şeridinin girinti çıkıntılarından, yaprakların şekline, dağ sıralarından sinir sistemimize nereye dönsek fraktal yapılarla karşılaşıyoruz. Yani aslında tüm dünya fraktal bir krallık. Kaosu grafiğe dökmeye çalıştığımızda yine fraktal yapılar çıkıyor karşımıza. Yani aslında düzen ve patern her yerde. Belki de onun için fraktal sanatın huzur verici bir tarafı var. Karmaşanın ortasında kendini açık eden bir uyum belki de doğaya dair güvenimizi yeniliyor.
Elif Biradlı, Paket III, 2016, Dijital video, 1’46’’, Ed 3+1, Sanatçının izniyle
Bilsart 27 Haziran - 07 Temmuz tarihleri arasında ise Elif Biradlı’nın Paket III isimli solo sergisine ev sahipliği yapıyor. Sergi, ismini Elif Biradlı’nın Paket isimli serisindeki üçüncü çalışmasından alıyor. Paket isimli üç videodan oluşan serisinde Biradlı, içinde farklı organları birleştirerek kapsayan, içeren ve sınır oluşturan deriyi konu edinir. Görme, duyma, tat alma ve koklama duyularından yoksun olarak yaşamına devam edebilen insan, derisi olmadan kendisini bir arada tutamaz ve kimliğini kaybederek herhangi bir bireyden ayırt edilemez. Çünkü deri, bedenin içiyle dışı arasındaki alış-verişi sağladığı şekilde içinde bulunduğu alandan bedenin yüzeyini ayıran deri kişinin ben temsilini de ifade eder. Fransız psikanalist Didier Anzieu’nün tanımına göre; “Çocuğun beninin, gelişmesinin erken evreleri sırasında, beden yüzeyi deneyiminden hareketle, kendini kendisine ben olarak temsil etmek için kullandığı bir şekillendirme”dir. Serinin ilk videosunda, doğum kavramını üzüm yiyen yaşlı bir kadın bedeni üzerinden ele alan sanatçı, ikinci videoda yaşamla dolmuş çöp poşetleriyle deriyi tanımlar. Bilsart’ta gösterilen Paket III’te ise derisi üzerinden sıyrılmış bir beden, kendi sentetikliğine tezat oluşturacak şekilde kasaba girer ve et alır. Doğum-yaşam-ölüm çizgisindeki üçüncü ayağı ele alan bu videoda sanatçı, derisi soyulan etin acısını gıdıklanan bir bebeğin neşeli sesleriyle birleştirerek ölüme doğru atılmış ilk adım olan doğuma işaret eder.
Comments