16-23 Eylül 2023 tarihlerinde gerçekleşmiş olan 5. İstanbul Fringe Festival'in uluslararası sanatçılarıyla yaptığımız söyleşi dizisine kaldığımız yerden devam ediyor ve konuk ettiğimiz Kenji Shinohe ile gerçekleştirdiğimiz söyleşiyi paylaşıyoruz
Röportaj: Ayşe Draz & Mehmet Kerem Özel
Kenji Shinohe
Bu yıl 5. yaşını kutlayan ve 16-23 Eylül 2023 tarihleri arasında gerçekleşmiş olan İstanbul Fringe Festival’de, Türkiye'den ve dünyadan tiyatro, dans, performans disiplinlerinde üretilen yenilikçi ve alternatif gösterilerin seyircilerle buluştu ve ayrıca atölyeler ve paneller düzenlendi. Sıradaki konuğumuz Kenji Shinohe Düsseldorf'ta yaşayan Japon bir koreograf ve dansçı. Çocukluğundan beri büyükannesiyle salon dansları yapan Shinohe, 2019’da Almanya-Essen’deki Folkwang Sanatlar Üniversitesi’nden mezun oldu. Shinohe 2015’ten beridir yapıtlarını 12 ülkedeki 35 şehirde sahnelerken, özellikle 2020'den bu yana Almanya-Kuzey Ren-Vestfalya'daki performans sahnesinde aktif olarak yer alıyor. Çalışmalarında beden hareketlerini müziğin yapısına göre bir araya getirme ve meta-kurmaca teknikleri yoluyla dansın ifadesini genişletme yaklaşımlarıyla ilgilenen Shinohe İstanbul Fringe Festival’e, Japonya’da 2015’te prömiyerini gerçekleştirdiğinden beridir Almanya, Meksika, İtalya, Bulgaristan, İspanya, Polonya, Singapur, Fransa ve Portekiz’de sahnelediği kısa metraj kişisel gösterisi K(-A-)O ile katıldı. Şimdi söz Kenji Shinohe’de…
Kenji Shinohe, K(-A-)O performansından
Performansın özü sizce nedir?
Bir dansçı olarak seyirciye her zaman fiziksellik sunmaya çalışıyorum.
Sanatın dönüştürücü gücüne inanıyor musunuz? Nasıl?
Dansın dilin ötesine geçtiğine ve insanların etkileşime geçmesinin bir yolu olduğuna inanıyorum.
Bir iş üretirken hangi kaynaklardan beslenir, nelerden ilham alırsınız? Rüyalarınızın işlerinizde etkisi olur mu?
İlhamımı günlük, gerçek hayattan alıyorum. Her gün dinlediğim müziğin, okuduğum romanların ve izlediğim filmlerin de bunda büyük etkisi var.
Kenji Shinohe, K(-A-)O performansından
Eğer zaten halihazırda bir adı yoksa, üzerinde çalışmakta olduğunuz yapıta adını vermeye ne zaman karar verirsiniz?
Çalışmaya her zaman bir başlığa karar vererek başlarım. Başlık bana çalışmamın hangi yöne gitmesi gerektiğini gösterir.
Sanatınızı etkilediğini düşündüğünüz biri veya bir sanatçı var mı, varsa kim?
Eski Punk Rock gruplarından çok etkilendim. Onların ruhu ve düşünce tarzı benim etkinliklerimin kaynağı.
Kenji Shinohe, K(-A-)O performansından
Dünyanın mevcut durumunu değerlendirdiğinizde, bir sanatçı olarak sizin için en önemli ve acil konu nedir?
Şu anda çeşitli ülke ve bölgelerde bölünmeler yaşanıyor. Tek bir görüş seçmek yerine, kaç farklı bakış açısına saygı duyulabileceğini göstermek istiyorum.
İstanbul Fringe Festival’de sahnelediğiniz K(-A-)O hakkındaki bilgilere baktığımızda, 2015'teki prömiyerinden bu yana onu dünyanın birçok farklı şehrinde sahnelediğinizi görüyoruz. K(-A-)O sizin en çok satan gösteriniz sanki. K(-A-)O’yu yaratma fikri nasıl ortaya çıktı, yaratım süreci nasıl gelişti?
K (-A-)O fikri Japonya'da metroya binerken aklıma geldi. Metrodaki herkesin akıllı telefonlarına bakışından dijital araçları kullanarak hayatımızdaki gerçek duyguyu kaybettiğimizi hissedebiliyordum.
Kenji Shinohe, K(-A-)O performansından
K(-A-)O’yu tek bir cümleye çevirmek isteseydiniz bu cümle ne olurdu?
K(-A-)O bir soru soruyor; “duygularımızı nasıl geri kazanabiliriz?”
“Fringe” sizin için ne ifade ediyor?
Bunun dünyanın her yerinden sanatçılarla etkileşimde bulunmak için harika bir fırsat olduğunu düşünüyorum.
İstanbul seyircisine söylemek istediğiniz özel bir şey var mı?
Bu benim İstanbul'daki ilk gösterimdi ve onlarla tanışmak için çok heyecanlıydım.
Comments