top of page

Keşfedilmemiş Topraklar'ın haritaları


Kore Kültür Merkezi, 29 Kasım 2019-31 Ocak 2020 tarihleri arasında, Güney Koreli çağdaş sanatçı Lee Hyeseung'un Keşfedilmemiş Topraklar başlıklı tekstil sanatı sergisine ev sahipliği yapıyor

☕️ 3 dakikalık okuma

Lee Hyeseung, Sojucheonmundo (Çin Takım Yıldızı Şeması), 12-13. yüzyıl, 180 cm x 115 cm, keten tuval üzerine el dikimi ve akrilik boya

Kore Kültür Merkezi'nin desteğiyle gerçekleşen ve Hyeseung'un ikinci sergisi olma özelliği taşıyan Keşfedilmemiş Topraklar, sanatçının tekstil ürünlerini, kendine özgü boyama ve ekleme teknikleriyle sentezleyerek yorumladığı haritalardan oluşuyor. Sanatçının bu seriyi hazırlama fikri, 2018 yılında İnternet'te gördüğü İranlı gezgin ve haritacı İstahrî'nin dünya haritasını keşfetmesiyle filizleniyor. Araştırma sürecinde, eski haritalar üzerine yoğunlaşarak, insanların yaşadıkları dünyayı görselleştirip, tarif etme merakları üzerine sorular soran Hyeseung, rastlayıp, keşfedip peşinden gittiği haritalardaki çeşitliliklerin ve farklılıkların bütününü, haritacının değerlerinin, dünyayı algılama şeklinin, yaşadığı dönemin ve coğrafyanın birer yansıması olarak tarif ediyor. Hyeseung'a göre, haritalar, ülkelerin ve ırmakların dramatik bir gösteri olarak sunulduğu yeryüzü hikayeleri.

Lee Hyeseung, St.Sever'in Beatus Dünya Haritası, 11. yüzyıl, 56 cm x 95 cm, keten tuval üzerine el ve makina dikimi ve akrilik boya

Bu kapsamda, Batlamyus'un M.S. 2. yüzyılda yaptığı Dünya haritasından, 17. yüzyılda Korelilerin yapmış olduğu evren haritasına kadar uzanan geniş bir çerçevede araştırmasını derinleştiren sanatçı, yeryüzü hikayelerinin sınırlar ve ülkelerin yanı sıra, tarih ve mitolojiyle de şekillenerek, kendi dünyasının mekanlarını ya da karakterlerini yarattığını belirtiyor. Bu bağlamda Hristiyan haritalarında en tepeye yerleştirilmiş Cennet Bahçesi'nden, Kore evren haritasında dünyayı çevreleyen uzun kollu kısa bacaklı yaratıklara kadar birçok öğeyi de üretim sürecinin bir parçası olarak konumlandıran Hyeseung, araştırmasında eski haritalardaki merkezlerin çeşitliliği üzerine de yoğunlaşıyor. Eski İslami haritalarda Mekke'nin, ortaçağ Hristiyan haritalarında Kudüs'ün merkezde olduğu dünya haritalarını yorumlayan sanatçı, haritaların merkezlerindeki bu değişimin zamanın inançlarına ve dünya görüşüne göre şekillendiğini aktarırken, haritalarda kullanılan malzemelerin de benzer şekilde çeşitlilik gösterdiğini, renkler ve coğrafi biçimlerin dokusunun kil, deri, mozaik, kağıt, gümüş veya bakır gibi malzemeye göre değiştiğini belirtiyor.

-1- -2-

1-Lee Hyeseung, The world map of al-Idrisi'nin Dünya Haritası, 12. yüzyıl, 60 cm yarıçapında, keten tuval üzerine el ve makina dikimi, ve akrilik boya

2-Lee Hyeseung, al-Istakhri'nin Dünya Haritası, 15. yüzyıl, 55 cm çapında, Keten tuval üzerine makina dikimi ve akrilik boya

Seriyi ortaya çıkarırken, haritalardaki çeşitliliğe paralel olarak, çok sayıda farklı tekstil ürünü kullanan Hyeseung, hem içerik hem de malzeme olarak dostlarının da katkıda bulunduğu sergideki çalışmaları, başta Ayvalık haritası olmak üzere, dostlukların kumaşından dokunmuş bir "hatıralar yamalı bohçası" olarak nitelendirirken, sanatçının hem dostu hem de Yeditepe Üniversitesi'nde tekstil profesörü olan Ozanay Omur ise, sergi için kaleme aldığı ön sözde, sanatçının geçmişle günümüzü birleştiren yaklaşımına vurgu yaparak, üretim sürecinin şansa dayalı deneysel bir yaratıcıkla başlayıp, sonrasında yerini bilinçli ve nesnel gözleme dayanan bir stile bıraktığını belirterek, sergideki çalışmaları, kendi yaşam koşullarında, kendi güzelini yakalayarak doğunun güzelliklerine gönderme yapan, bambaşka gerçeklerin anlatımı olarak yorumluyor.

Lee Hyeseung'un nereye sürüklendiğini kendisinin de merak ettiği bir macera olarak tanımladığı Keşfedilmemiş Topraklar sergisi, 29 Kasım akşamı yapılacak açılış kokteylinin ardından 31 Ocak 2020'ye kadar Ankara'daki Kore Kültür Merkezi'nde ziyaret edilebilecek.

All rights reserved. Unlimited Publications.

Meşrutiyet Caddesi No: 67 Kat: 1 Beyoğlu İstanbul Turkey

Follow us

  • Black Instagram Icon
bottom of page