Güzellik, ölüm ve yaşam arasında: Cherry Blossoms


Damien Hirst’in peyzaj resim geleneğini oyuncu bir ironiyle yeniden yorumladığı, kalın fırça darbeleri aracılığıyla jestle soyutlama öğelerini bir araya getirdiği yeni sergisi Cherry Blossoms, Haziran ayının ilk haftasından itibaren Paris’te bulunan Fondation Cartier pour l’art contemporain’da izleyicisiyle buluşuyor. 2 Ocak 2022 tarihine kadar devam edecek olan sergi, aynı zamanda sanatçının Fransa’daki ilk müze sergisi olma özelliğini taşıyor


Damien Hirst, Renewal Blossom, 2018, Fotoğraf: Prudence Cuming Associates. © Damien Hirst and Science Ltd. DACS 2021


Çalışmalarında yaşam ve ölüm, aşırılık ve kırılganlık temalarını irdeleyen tanınmış sanatçı Damien Hirst’in üç yıldır üzerinde çalıştığı Cherry Blossoms serisi, ertelenen tarihiyle birlikte Haziran ayının ilk haftasında Paris'te açılıyor. Hirst’in Kasım 2020’de tamamladığı serideki çalışmalar, on dokuzuncu yüzyılın sonları ve yirminci yüzyıla hakim sanat akımlarını aynı anda hem devirme hem de sanatçının bu akımlara bağlılığını bir şekilde sunma girişimi olarak ve ayrıca resimlerinde uzun zamandır devam eden keşif çalışmalarının ayrılmaz parçaları olarak nitelendiriliyor.


"Cherry Blossoms, güzelliği, yaşamı ve ölümü temsil ediyor. [...] Hem süslüler hem de doğadan geliyorlar. Arzularla ve çevremizdekileri nasıl bir işlemden geçirip neye dönüştürdüğümüzle ilgililer. [...] Gösterişli, dağınık ve kırılganlar."


Damien Hirst stüdyosunda, 2019, © Damien Hirst and Science Ltd. DACS 2021


Hirst’in Londra’daki stüdyosunda, pandemiyle birlikte tablolarla birlikte yaşamak, onlara bakmak ve her şeyin tamamlandığından emin olmak için çok daha fazla zamanının olduğunu, böylelikle aynı anda birden çok tuval üzerinde çalıştığını ve tuvallere, tamamlandıktan aylar sonra bile tekrar tekrar döndüğünü belirttiği Cherry Blossoms koleksiyonu, her biri sergi kataloğunda reprodüksiyonu yapılan, hepsi büyük boyutlu toplam 107 tuvalden oluşuyor. Fondation Cartier Genel Direktörü Hervé Chandès’nin 2019 yılında Londra’daki bir buluşmada kendisine davette bulunmasıyla hayata geçen sergide, Hervé Chandès ve ressamın kendisi tarafından seçilen 30 tablo, Jean Nouvel’in tasarladığı alana yerleşiyor. Sanatçının Empresyonizm ve Noktacılık’ın yanı sıra Aksiyon Resmi’ne de başvurduğu, yoğun parlak renklerin bütünüyle kapladığı dev tuvaller, figüratif resimle soyutlama arasındaki geçişlerle, ziyaretçileri çiçeklerle dolu geniş bir manzaranın içerisine davet ediyor.



Solda: Damien Hirst'in stüdyosundan bir kare, Fotoğraf: Prudence Cuming Associates. ©Damien Hirst and Science Ltd. DACS 2021

Sağda: Damien Hirst stüdyosunda, 2020, Fotoğraf: Prudence Cuming Associates. © Damien Hirst and Science Ltd. DACS 2021


Kimilerinin provokatif bulduğu deneysel bir sanat anlayışına sahip Genç İngiliz Ressamlar grubunun yüzü haline gelen, hayvanları formaldehid dolu akvaryumlara yerleştirdiği Natural History sergisi çok ses getiren Damien Hirst’in “içinden geldiği gibi boya” yaklaşımı olarak tanımladığı Soyut Ekspresyonizm’den aldığı ilhamın etkileri, 1986’da insan müdahalesinin tüm izlerini neredeyse yok eden ve bir makine tarafından boyanmış gibi görünen, çeşitli boyutlarda ve isimlerde binin üzerinde tuvalden oluşan Spot Paintings adlı koleksiyonunda kendini gösterirken, yakın dönemdeki rengin sonsuz olasılıkları üzerine çalıştığı Colour Space (2016) ve hafif fırça dokunuşlarının parıldadığı ve tuvalin tamamını kapladığı Veil Paintings (2018) çalışmaları, resimde yüzey, derinlik ve rengi adeta kutsuyor.


Damien Hirst, The Triumph of Death Blossom, 2019, Fotoğraf: Prudence Cuming Associates. © Damien Hirst and Science Ltd. DACS 2021


Cherry Blossoms koleksiyonuyla birlikte bu araştırma zirveye çıkarken, sergiye paralel olarak iki kısa film de ayrıca izleyiciye sunuluyor. Kısa süre içinde çekilen orta uzunluktaki ilk film, izleyicilerin sanatçının Thames nehrinin kıyısındaki stüdyosunun ambiyansını hissetmesine olanak tanıyor. 360° çekilen ve Damien Hirst’in seslendirdiği ikinci filmde ise başka bir stüdyosu konu ediliyor. Her iki film de sergi boyunca çevrimiçi olarak izlenebiliyor.


Sergi kapsamında Fondation Cartier pour l’art contemporain ayrıca Cherry Blossoms koleksiyonundaki 107 tablonun tamamının ve gerçek boyutlarında ayrıntılarla dolu reprodüksiyonların yer aldığı bir kitap yayınlamaya hazırlanıyor. Bu katalog, okuyucunun Damien Hirst’in son üç yılını adadığı, resme ve renklere hakiki bir övgü niteliğinde olan bu olağanüstü koleksiyonla tanışıp kaynaşmasını sağlıyor. Felsefeci Emanuele Coccia, sanat tarihçileri Philippe Costamagna, Michio Hayashi, Gilda Williams ve yazar Alberto Manguel’in katkılarıyla hazırlanan içerik, Cherry Blossoms’ın Damien Hirst’in eserlerindeki konumunu değerlendirirken, sanatsal, felsefi ve edebi yankılarını inceliyor.


Solda: Damien Hirst, Excitement's Blossom, 2020, Fotoğraf: Prudence Cuming Associates. © Damien Hirst and Science Ltd. DACS 2021

Sağda: Damien Hirst, Cherry Blossom (detay), 2019, © Damien Hirst and Science Ltd. DACS 2021


Sanatçının “Güzelliği, yaşamı ve ölümü temsil ediyor. Bir uçtalar. Gereğinden fazla gösterişli olabiliyorlar. Jackson Pollock’ın sevgiyle dolmuş hali gibi. Hem süslüler hem de doğadan geliyorlar. Arzularla ve çevremizdekileri nasıl bir işlemden geçirip neye dönüştürdüğümüzle ilgililer, ancak aynı zamanda güzelliğin o delice geçiciliğini de temsil ediyorlar. Çılgınca çiçeklenen bir ağaç, masmavi bir gökyüzüne karşı geliyor. Bu tabloları yapmak, stüdyomda renklerin ve tablonun içinde kaybolmak harikaydı. Gösterişli, dağınık ve kırılganlar. Beni minimalizmden ve hayali mekanik bir ressam olma fikrinden uzaklaştırıyorlar. Bu beni çok heyecanlandırıyor.” diyerek bahsettiği Cherry Blossoms sergisi 2 Ocak 2022 tarihine kadar Paris’te bulunan Fondation Cartier pour l’art contemporain’da devam ediyor.