CaCO3 sergisi, Halaskargazi Eczanesi'nde


Genco Gülan’ın CaCO3 başlıklı sergisiyle sunduğu mermer heykelleri, Ekim, Kasım ve Aralık ayları boyunca Halaskargazi Eczanesi raflarında, ilaç kutularının arasında izleyiciyle buluşuyor. Sergiyle birlikte Gülan, sanatın iyileştirici gücüne vurgu yaparken, mitoloji ile farklı bir bağ kuruyor


Genco Gülan, ARES, CaCO3 sergisinden


Heykellerini ilk defa bir eczanede sergileyecek olan çağdaş sanatçı Genco Gülan’ın sergiye ismini verdiği CaCO3 kısaltması, mermerin kimyasal tarifinden geliyor ve açılımı Kalsiyum Karbonat’ı tarif ediyor. Mermer dışında başka bir malzemeye yer vermeyen sergi, izleyiciye “Kutsal Şifa”yı hissettirmeyi amaçlıyor. Bu kavram mermer deyince ilk aklımıza gelen imaj, form ve karakterlerle de ilişkileniyor. Mermer hakkında konuşurken kendi hayalinde canlanan şeyleri mitoloji ile birleştiren Genco Gülan, görüntüleri yontmak yerine kazıyor; imgeleri yazıya döküyor.


Sanatçı sergi için, 11 Olympos tanrısını, tam kadro olmasa da, bir liste haline getiriyor ve kendi Allstar takımını kuruyor. Heykeller de yaratım sürecinde formlarından, figürlerinden arınıp adeta beyaz bir geometrik prizmanın üzerine yansıyarak, birer mermer kutuya veya ürüne (FMCG) dönüşüyorlar. Bu aşamadan sonra ortaya çıkan yapıtlar pop sanatı ile kavramsal sanat arasında gidip gelmeye başlıyorlar.

Doğal olarak, Gülan, çalışma sürecinde kavramsal sanatçı Walter de Maria’yı da On Kawara’yı da aklında çıkartmıyor. Yine meşhur Andy Warhol, Jeff Koons, Türkiyeli sanatçılardan da Ali Cabbar ve Neda Atar’ın isimleri Genco Gülan’ın çalışma notları arasında kendilerini gösterirken, sanatçı bu kez, mitoloji ve pazarlama iletişimi sloganları dışında, direkt referans kullanmıyor.


Genco Gülan, ATHENA, CaCO3 sergisinden


Genco Gülan, yapıtların üzerinde adeta markaya dönüştürmeye çalıştığı kendi ismi, imzası gibi her bir miti ayrı, ayrı birer nesneye (meta, ürün?) çevirmeye çalışırken, kutsal isimleri teker teker barkoda dönüştürüyor. Mermer parçaları birer ilaç kutusuna dönüşürken tanrıların isimlerine pazarlamada sıkça kullanılan eklemeler geliyor. Tanrıları kutulara dönüştüren Gülan’ın anlatısında, heykeller dönüşürken popüler kültür ve pazarlama iletişiminin söylemleriyle süsleniyorlar.


Sergideki yapıtların tümü hem el işçiliği hem de makineler aracılığıyla yontuluyor, lazer ile kazınıyorlar. Hiçbirinde boya veya başka bir malzeme kullanılmıyor. Tümünün ağırlıkları, gram cinsinden, üzerlerine yazılıyor. Heykeller, eczane raflarında, ilaç kutuları ile beraber sergilenirken bir yerleştirmeye dönüşüyorlar.


Genco Gülan, ZEUS & APOLLO, CaCO3 sergisinden


Genco Gülan’ın CaCo3 projesi sanatçının, daha önce yine eczanelerde sergilediği Biometrik Resimler başlıklı serisi ile de ilişkileniyor. Sanatçının Biometrik Resimler’i pandemi dönemi boyunca İstanbul, Ankara, İzmir ve Hatay şehrindeki eczanelerde sergilenmişti. Sanat tarihçisi Mine Bican’ın proje ile ilgili kaleme aldığı yazılar Cumhuriyet Gazetesi ve Varlık Dergisinde yayınlanmıştı. Proje, aynı zamanda Hasan Bülent Kahramanın küratörlüğünü yaptığı ve 2017 yılında Kadir Has Üniversitesi’nde gerçekleşen Gülan’ın Antik Gelecek isimli solo heykel sergisi ve sergi kapsamında yazılan sunuş yazısına da öykünüyor.


Bu yıl düzenlenen Kore’deki Gangwon Trienali’nde de ülkemizi temsil eden Genco Gülan’ın CaCo3 başlıklı sergisi 2021 yılı sonuna kadar, Ekim, Kasım ve Aralık ayları boyunca Halaskargazi Eczanesi’nde sergileniyor.