top of page

Response


Güney Koreli sanatçı Lee Ufan Response sergisiyle 8 Ekim 2022 tarihine kadar Galerie Kamel Mennour’da izleyiciyle buluşuyor


Yazı: Zeynep Gülçur


1936'da Güney Kore'de doğan Ufan, Paris, New York ve Japonya arasında çalışıyor. En çok 1960'larda ortaya çıkan Japon avangart grubu Mono-ha'nın bir diğer adıyla School of Things'in kurucusu olarak tanınan sanatçı, doğal ve endüstriyel malzemeleri ve bunların alanla olanla ilişkilerini araştırıyor.

Ufan’in yarattığı yavaşlık ve sessizlik sanatı, dünyayla olan ilişkimizde, doğayla, elementlerle ve aynı zamanda bedenle diyalog içinde olmamızı sağlıyor. Sanatçının bu yaklaşımının sayısız yazılarında da geliştirdiği felsefi bir yansımanın parçası olduğunun izini sürüyoruz.




Lee Ufan, Aux Alyscamps, 2021, Fotoğraf: Claire Dorn

Sanatçının resim ve heykel çalışmaları ortak bir boşluk dili yaratıyor. Tuvalin boş alanına boyanmış izler ve çelik levha üzerine yerleştirilen doğal taş bu boşluk etkisini daha da yoğunlaştıran biçimsel bir ekonomiye sahip.


Lee Ufan, Response, 2022 © Studio Leeufan Galerie Kamel Mennour'un izni̇yle

Lee Ufan bu görsel stili yarım asırdır uyguluyor, ancak felsefeyle harmanladığı bu tarzı sabit olmaktan çok uzak. Aksine, her geçen gün gelişmeye devam ediyor.

Zamanın ve erozyonun şekillendirdiği doğanın bir ürünü olan taş ile sipariş üzerine endüstriyel olarak üretilmiş bir çelik levha arasındaki çatışmayı gösteren sanatçı bu yaklaşımı “yapmayı yapmamakla” ilişkilendiriyor.


Aynı yaklaşım, tuvalin büyük bir kısmına dokunulmadan geniş, genellikle tek bir fırça darbesine kadar ardışık evrimlerden geçen resimlerinde de görülüyor.

Lee Ufan, Response, 2022 © Studio Leeufan Galerie Kamel Mennour'un izni̇yle


Lee Ufan düzenli olarak iç ve dış dünya arasındaki dinamik ilişkide ısrar ediyor.

Bir fırça darbesinin bir nefese karşılık geldiği meditatif bir ruhla çalışan sanatçının eserleri, görsel olarak yansıtılan bir simbiyoz olan nefes alma ve nefes verme çabalarını içeriyor. Pratiğinin merkezinde, boyalı ve boyanmamış bölge, işgal edilmiş ve işgal edilmemiş arasındaki ilişkileri görüyoruz.


LEE UFAN, Requiem, 2022 Alyscamps, Arles © Claire Dorn

“Bilinçle bağlantılı kısmımi vurgulamak istediğimde boya kullanıyorum. Bilincim sadece yarı kapasiteyle çalıştığında ve daha çok dışa yönelik çalışmak istediğimde heykele yöneliyorum. İşlerimi bir yanda kişisel bilincimle bağlantılı olan dünya, diğer yanda kontrol edemediğim dış dünya arasında bir denge olarak görmelisiniz.” - Lee Ufan

Sanatçının eserlerini ve felsefesini daha yakından deneyimlemek için Fransa'nin güneyindeki Arles'da açılan şehrin tarihi bölgesinde 17. yüzyıldan kalma büyük bir konak olan Hôtel Vernon'da yer alan ve Tadao Ando tarafından renove edilmiş, Fondation Lee Ufan’a gitmenizi tavsiye ederim.

Lee Ufan, Relatum Serisi, 2022 Alyscamps, Arles © Julie Joubert

Comments


bottom of page