Brüksel merkezli tasarımcı ve araştırmacı Amandine David, projesi Crossing Parallels üzerinden geleneksel zanaatler ve dijital üretimler arasında konumlanan pratiği üzerine yazdı
Yazı: Amandine David
Amandine David, Crossing parallels, Fotoüraf: Ronald Smits,
Design Academy Eindhoven
Sarma, Amerikan yerli kültürlerinde 11.000 yıl öncesine kadar izlerini gördüğümüz binlerce yıllık bir sepet dokuma tekniğidir. 3D baskı, dünyaya hızla yayılmadan önce Japonya ve ABD'de stereolitografi olarak yapılan ilk deneylerle birlikte, sadece 40 yaşında bir pratiktir. İki teknik çok farklı ve birbirlerine karşıt görünebilir. Sarma tekniği, malzemelerin bir insan eli tarafından hassas bir şekilde manipüle edilmesine dayanırken, 3D baskı, dijital verilerden somut parçalar oluşturulmasına izin verir. Ancak, aralarında benzerlikler de vardır. Her iki teknik de, aynı yapı prensibiyle nesneler oluşturur ve bir filamenti (ister doğal elyaf ister erimiş plastik) diğerinin üzerine serer. Bu biçimsel paralellik, geleneksel el sanatları ve dijital uygulamalar arasındaki kavşakta maddesel bir keşfi başlatmak için bahane oldu. Araştırmanın başlangıcından itibaren sepet dokuma ustası Esmé Hofman (1) ve 3D baskı sanatçısı Joris Van Tubergen (2) ile işbirliği yaptım.
Esmé - 22 Şubat 2018 (3)
« Tasarımın dokunulabilir hale getirmek için birkaç tane yapıp nasıl gittiğini görmek için zorlanmayı seviyorum. Ama oyunu öğrendiğim zaman, benim için bitiyor. Aynı şeyi tekrar tekrar yapan biri değilim. »
Amandine David, Arşiv: Crossing parallels, Fotoğraf: Lucas Dubois
Esmé ile ilk kez Hollanda Zanaatlar Konseyi (4) tarafından düzenlenen bir sarma atölyesinde tanıştım. Dersini takiben ilk sarmamı yaptım (# 180127). Bu parça Esmé'nin bize o gün öğrettiği üç farklı dikişten oluşuyor ve diyaloğumuzun da ilk maddi kanıtı. Atölyenin sonunda, sarma ve 3D baskıyı karıştıran bir araştırma başlatmaya olan ilgimi paylaşmaya gittim ve Esmé bu sorunun getirdiği teknik zorluklarla ilgileniyor gibiydi. Daha sonra onun evinde buluşarak konuşmaya devam etmeye karar verdik.
Esmé’nin atölyesi gerçekten geleneksel bir zanaat işyerinin idealleştirilmiş görüntüsüne uyuyor. Eski bir çiftliğin eğimli çatısının altında, kahverengi ve bej tonları hakim. Sağda, diğer doğal liflerin yanında yatan bir söğüt dalı stoğu var. Her yerde, ahşap raflar küçük dokuma parçalarıyla dolu; örnekler, sepetler, çantalar, balık tuzakları, abajurlar... Ortada eski bir sandalye restore edilmeyi bekliyor. Kedi pencereden geçen ışığın altında hareketsiz aletler arasında dolaşıyor.
Joris - 1 Mart 2018 (5)
« Bir ürüne başlamakta çok iş var. Bu benim tek amacım değil. Daha ilk adımlarda, kavramın teknik kısmıyla ilgileniyorum. Daha çok makineleri, özellikle uygun fiyatlı makineleri “kötüye kullanma” ile ilgileniyorum. »
Joris'i, Design Academy Eindhoven'daki danışmanım Jesse Howard (6) sayesinde tanıdım. Ona araştırmamı anlatan bir e-posta yazdım ve bir toplantı organize ettik. Atölyesinin geniş cam penceresinden, Amsterdam şehir merkezinin meraklı yayaları çevremizdeki 3D yazıcıların hareketlerini gözlemleyebiliyordu. Çoğu Ultimaker (kontrplaktan yapılmış orijinal olanlar). Makinelerin mırıltısı ve erimiş plastik kokusu karşılaşma çerçevemizi şekillendiriyordu. Yanımızdaki IKEA raflar 3D baskılı parçalar ve örneklerle doluydu: çok renkli sahte bir tabanca, ahşap bir cüce, 50 cm kırmızı bir vida... Arkada yüksek ve renkli bir rafta, çeşitli malzemelerin 3D baskı filamentlerinin yığınları yer alıyordu (PLA, ABS, ahşap, metal…) ve farklı renkleri (yeşil, mavi, kırmızı, yarı saydam, karanlıkta parlayan…) Bazıları çalışan, bazıları çalışmayan yarım düzine 3D yazıcı da depoda duruyordu.
« Öğrenme tamamen eş-katılım süreçlerinde gizlidir; insanların kafasında
değil. » (7)
İlk toplantılarımızda Esmé'ye pamuk ipi ve 3D baskılı parçalardan (# 180210-2 ve # 180209-1) yapılmış iki parça ve eritilmiş plastik tüplerden (# 171123) yapılmış bir model getirdim. Bu nesneleri, sarma ve 3D baskı anlayışıma dayanarak hala devam eden bir diyaloğu tetiklemek için yaptım.
Bana göre her model, teknik ve onu ele geçirme olasılıkları hakkında bir soru içeriyor. Bir diyalogda olduğu gibi, her müdahale her muhatap için farklı bir anlama sahip. Esmé, Joris ve ben farklı alanlardan (sepet dokuma, mühendislik, tasarım) geldiğimiz için, algılarımızı, dilleri ve ilgi alanlarımızı modelleyen farklı kültürlerden etkileniyoruz. Bu, her katkının "alt konuşmaları" açtığı, rizom benzeri bir dinamikle genişleyen çok katmanlı bir diyaloğu şekillendirdi(8). Yaparak konuşuyor ve fikir geliştiriyorduk. Hassas bir diyalogdan anlaşılabilir kavramlara kadar geniş bir yelpazede ileri geri gidiyorduk. Amacımız diğerlerini bir şeylere ikna etmek değildi. Diyalog dahilinde her biri, ortak anlamlar ve talimatlar ortaya çıkarken ilgili uygulamalarımız için değerli girdiler ve ilhamlar bulduk. Değişimlerimiz giderek paylaşılan bir malzeme dağarcığını şekillendirdi.
Joris'e getirdiğim bu ilk model, “dikey” olarak basılacak olan 3B baskılı bir parçayı taklit ediyor. Joris'e bu baskının mümkün olmadığını bilsem de sordum. 3B baskının sınırları hakkında daha geniş bir tartışma başlatmak istedim. Modelime baktı ve çok hızlı tepki verdi. Bana ondan dikey olarak 3B baskı yapmamı istemediğimi, aslında modeli döndürerek, silindir bir destek üzerine düz bir yüzey yazdırmasını istediğimi söyledi. Ona göre bu, yazıcının Y yönünü hackleyerek ve düz yatağı üzerinde silindir bir kalıp bulunan döner bir eksenle değiştirerek kolayca yapılabilirdi. O gün, bir tuvalet kağıdı rulosunda (# 180301-1) sahte 3D baskının ilk testini yaptık.
Oradan, Joris döner yazıcının ilk prototipini tasarladı (# 180426-6). Tartışmamız, döner yazıcının içine yerleştirdiğimiz kalıbın, Esmé'nin sepet dokuma işleminde, jestlerini istenen şekli yapmaya yönlendirmek için kullandığı kalıplara benzediği fikrini ortaya attı. Her iki durumda da, kalıp bir işin yapımına rehberlik eden bir araç olsa da bir parçası değildir.
İki tekniği birleştirme olasılığını daha derinlemesine araştırmaya karar verdik. Bir şekilde, işbirliği planlarımızdan biri kendiliğinden şekillendi:
1/ Ahşap bir kalıbı çeviriyorum.
2/ Esmé etrafına dolanmış bir parça yapıyor.
3/ Sarmaya tepki olarak, Joris ve benim kullanmam için bir iş çiziyorum ve döner yazıcı sayesinde sarma üzerinde 3D baskı yapıyorum.
Esmé 3D basılmış PLA ve pamuk ipliği ile çalışırken, Amandine David,
Crossing parallels, Fotoğraf: Amandine David
Bu sürecin geliştirilmesi sırasında, hem Esme’nin geleneksel sepet dokuma bilgisi hem de Joris’in 3B baskı uzmanlığı, birbirlerine fayda sağlamak için kendi alanlarının sınırlarının ötesine doğru genişledi. Örneğin, ilk sarmalardan ve 3D baskıdan elde ettiğimiz parçaları tahta kalıptan çıkarmayı başaramadım (180615-1). Sepet dokumada olduğu gibi amacımız, kalıp üretim sürecinde iki tekniği birleştirmek ve daha sonra çıkarılabilecek şekilde bir rehber olarak kullanmaktı. Ama bu pek işe yaramadı ve kalıplar sonunda sıkıştı. İkinci kısım için Esmé bana bir marangoz tarafından yapılan geleneksel kalıplarından bazılarını gösterdi. Her biri, kalıbın etrafına dokunup daha sonra söküp dokumadan parça parça çıkarabilecek şekilde akıllıca monte edilmiş birkaç parçadan oluşuyordu. Her biri bu fikri izleyen dört veya beş parçadan oluşan iki yeni kalıp çizdim ve Joris 3B olarak bunları yazdırdı. Bu yeni kalıp, 3B yazdırılırken bir şekilde sepet dokuma gelenekleri ile benzer bir yaklaşımı kullanıyordu.
« Öğrenme, sosyal dünyada olmanın bir yoludur, onu tanımanın bir yolu değildir. » (9)
İşbirliğine başladığımızda sarma ve 3D baskı hakkında çok az şey bildiğimden, tasarımcının öğrenen duruşunu benimseme ihtiyacını hissettim. Bir projeyi “tasarlamaktan” ziyade Esmé ve Joris'i üretime dahil etmek yerine, bilgi paylaşımını tetiklemek ve fikirler geliştirmek için sorular (bazen kasten naif olan) sormayı seçtim. Bilmeden paralel teknikler kullandım. Gerçekten sarma yapmadım, ipi 3B baskılı parçalarla birleştirdim; gerçekten 3B baskı yapmadım, plastik tüpleri erittim. Önceden belirlenmiş bir şekle sahip bir nesne üretmelerini istemek yerine Joris ve Esmé'nin ustalıklarına meydan okuyacak unsurları paylaştım.
Süreç boyunca işbirliğimizin arşivini de yaptım. Tüm malzeme örneklerimizi topladım ve organize etmek için yöntemler keşfettim. Modelleri fotoğrafladım, sonra taradım, çizelgelerde, defterlerde düzenledim, işleri kronolojik sırayla sıraladım, eklediğim anlama göre gruplandırdım... Süreç beni bir şekilde icat eden bir arkeolog pozisyonuna yerleştirdi, araştırma sorumla nasıl ilişkili olduklarını görmek ve fikir üretebilmek için parçaları gözlemledim ve birleştirdim.
Projenin anlamı, maddi diyaloğumuzun, paylaşılan ve yaratılan bilginin kanıtlarını toplayan bu arşivde yatmakta. Hepimizin meydan okuduğu, katkı yaptığı ve öğrendiği ortak bir pratiği şekillendiriyor. Diyaloğumuzun bir sonucu olacak ve tüm işbirliğini doğrulayacak nihai bir nesne üretmek istemiyoruz. Sonuç yok. Diyaloğumuz tekrar tekrar açılabilir, arşivimiz yeni anlamlar bulmak ve yeni olasılıklar oluşturmak için durmadan yeniden düzenlenebilir.
Amandine David, #180615-1 no'lu parça, Crossing parallels,
Fotoğraf: Ronald Smits, Design Academy Eindhoven
(1) esmehofman.nl
(2) rooiejoris.nl
(3) Hofman, Esmé. Söyleşi. Amandine David. 22 Şubat 2018.
(4) craftscouncil.nl
(5) Van Tubergen, Joris. Söyleşi. Amandine David. 1 Mart 2018.
(6) jessehoward.net
(7) Lave, Jean, ve Wenger, Etienne. Situated Learning - Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press, 1991. Önsöz: William F. Hanks (s.13).
(8) Deleuze, Gilles ve Guattari Félix’nin A Thousand Plateaus’unda geliştirdiği kavrama referans. University of Minnesota Press, 1987.
(9) Lave ve Wenger (s.24).
*Bu metin, Vivien Tauchmann ve Lucile Vareilles’in değerli düşünceleri ve tavsiyeleri ışığında yazılmıştır.
Comments